بدبینی زوج ها نسبت به همدیگر

 

بدبینی زوج ها نسبت به همدیگر

توجه و مراقبت طبیعی همسران نسبت به یکدیگر امری طبیعی است اما اگر این مراقبت و توجه از حدود عرفی خارج شود جنبه بیماری به خودش می گیرد.
یکی از عمده ترین مشکلات روانپزشکی بد گمانی های زن و شوهرها نسبت به یکدیگر است که گاهی ناشی از شرایط خاصی است. اگر رفتار همسران به گونه ای باشد که موجب سوء تعبیر توسط دیگری شود طبعأ بد گمانی ایجاد می شود.
برای نمونه اگر خانمی با خواهرش صحبت می کند اما دوست ندارد همسرش از این موضوع مطلع شود و زمانی که همسرش سر می رسد؛ خانم گوشی را به صورت ناگهانی قطع می کند و زمانی که همسرش از او می پرسد چه کسی پشت خط بود؟ وی جواب می دهد مزاحم ! موجب بدبینی می شود .پس این نوع رفتارها نیازبه اصلاح اساسی دارد.
اما اکثر اوقات شکاک بودن در رابطه زناشویی ناشی از وجود مشکلات شخصیتی یا بیماری های اعصاب و روان میان زوجین است.

شخصیت های پارانوئید
برای نمونه شخصیت های بدگمان یا پارانوئید در هر چیزی به دنبال مفاهیم پنهان می گردند و بر این گمان اند که همیشه توطئه ای بر علیه آنان در جریان است.
این افراد را نسبت به همسر خود مشکوک هستند، یعنی به صورت آشکار یا پنهان همسرشان را می پایند.

 شدیدترین نوع بدگمانی
در واقع به این حالت شدید و حاد بدگمانی هذیان حسادت و خیانت زناشویی گفته می شود. به این ترتیب که بدون وجود هیچ گونه دلیلی دایر بر بی وفایی همسر برای فرد این اعتقاد ایجاد می شود که همسرش به او خیانت می کند.
گاهی اوقات برخی زوجین در مسائل بسیار جزئی که هیچ ارتباطی هم با موضوع ندارد آن را با عنوان خیانت مطرح می کنند.
برای نمونه زن می گوید زمانی که بیرون بودیم چرا به فلان زن که از رو به رو می آمد نگاه کردی پس معلوم است تو با او رابطه داری!

طلاق راه بر طرف شدن بد گمانی حالت هذیانی

این حالت هذیانی جنبه طولانی مدت دارد حتی در صورتی که فرد بیمار بپذیرد تحت درمان قرار گیرد احتمال درمان او بالا نیست و تنها بعد از طلاق این بدگمانی برطرف می شود.
 حادترین مبتلایان به حسادت و خیانت زناشویی
شدیدترین و حادترین نوع حسادت و خیانت زناشویی در بیماران اسکیزوفرنیا وجود دارد. در واقع در این بیماران دیده می شود که فرد به صورت ناگهانی دچار هذیان می شود دال بر این که همسرش به او خیانت می کند.
به دنبال این هذیان ناگهانی امکان دارد که فرد همسرش را مورد ضرب و شکنجه قرار دهد تا از وی اعتراف بگیرد.
گاهی اوقات حتی دیده می شود که این افراد همسران خود را به دنبال ابتلا به هذیان های ناگهانی به قتل می رسانند.

متأسفانه طی سال های اخیر در کشورمان به علت ورود موادی نظیر شیشه و مواد محرک دیگر دیده شده که فرد پس از مصرف آنها دچار نوعی روان پریشی حاد با هذیان و توهم می شود. از طرفی بسیاری از افراد مصرف حشیش را موضوع عمده ای نمی دانند در حالی که در اکثر مواقع سبب بروز نوعی از هذیان حسادت و خیانت زناشویی هم می شود.
 گرچه مصرف حشیش و بروز هذیان حسادت و خیانت زناشویی به شدت اختلالات هذیانی و یا بیماری اسکیزوفرنیا نیست اما در هر صورت زمینه ساز بسیاری از اختلافات و قتل های خانوادگی می شود.
در صورت بروز هر یک از موارد اشاره شده میان همسران مراجعه آنان به روانپزشک بسیار ضروری است.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی