چرا بیشتر مردان روزمره بودن را می خواهند؟

 

چرا بیشتر مردان روزمره بودن را می‌‌خواهند؟

 زن‌ها، روزمره بودنِ بیش‌تر از این را در زندگی‌ نمی‌‌خواهند. در جریان یک نمونه‌گیری‌ آماری‌ زنان گفتند که به همین اندازه روزمره بودن برای‌ آن‌ها کفایت می‌‌کند. اما مردها عاشق روزمره بودن هستند . علت این تفاوت میان زنان و مردان پردازش کردن متفاوت اطلاعات در ذهن زن و مرد است.

با توجه به بررسی‌‌های‌ انجام شده زنان در انجام دادن هم‌زمان چند کار مختلف بیش از مردان مهارت دارند. اما مردها متمرکزتر عمل می‌‌کنند.

وقتی‌ از مرد می‌‌خواهید مراقب بچه‌ها باشد، اغلب می‌‌پرسد: «باید با آن‌ها چه‌کار کنم؟» برای‌ مرد عبارت «مراقب بچه‌ها باش» بدین معناست که هیچ کار دیگری‌ نکن. اما زنان می‌‌توانند هم‌زمان با مراقبت از فرزندان‌شان کارهای‌ دیگری‌ هم بکنند. به همین دلیل است که مردان با فرزندان‌شان بیش‌تر بازی‌ می‌‌کنند. به هر ترتیب، اگر قرار است از فرزندان‌شان مراقبت کنند، کار دیگری‌ ندارند بکنند جز همین کار را بکنند و با فرزندان‌شان بازی‌ کنند.

این کار و این طرز برخورد، مردها را به روزمره بودن سوق می دهد. وقتی‌ کارها به‌طور روزمره تکرار می‌‌شوند، مردان می‌‌توانند از روش خلبان خودکار استفاده کنند، نیازی‌ به فکر کردن پیدا نمی‌‌کنند. برای‌ مثال، یاد گرفتن رانندگی‌ مدت بسیاری‌ وقت می‌‌گیرد، اما وقتی‌ رانندگی‌ را آموختید می‌‌توانید بدون این‌که به آن فکر کنید این کار را انجام دهید. وقتی‌ رانندگی‌ حالت عادی‌ و روزمره پیدا می‌‌کند می‌‌توانید به هر موضوع دیگری‌ جز به آن فکر کنید. هرچه مرد کارهای‌ روزمره‌ی‌ بیش‌تری‌ انجام دهد کم‌تر مجبور می‌‌شود به روزمره بودن فکر کند. وقتی‌ مرد، کارهای‌ روزمره را کنار می‌‌گذارد، تمرکز خود را از دست می‌‌دهد و معنایش این است که نمی‌‌تواند کارها را با صلاحیت و شایستگی‌ انجام دهد. در این حال، احساس شکست‌خورده‌ها را پیدا می‌‌کند.

احترام گذاشتن به کارهای‌ روزمره و عادی‌ مرد، احترام گذاشتن به خلوت او و رعایت نیاز او که وقتی‌ را برای‌ خودش می‌‌خواهد راهی‌ قدرتمند است که زن عشق خودش را به شوهرش ثابت کند. این کار برای‌ مرد به اندازه‌ی‌ صحبت کردن برای‌ زن مهم است.

مردها به حضور زنان‌شان در خانه احتیاج دارند و به همین دلیل وقتی‌ زن برای‌ انجام دادن کاری‌ از منزل خارج می‌‌شود مرد ناراحت می‌‌شود. خیلی‌‌ها این رفتار مرد را به حساب سلطه‌جویی‌ او می‌‌گذارند.

توصیه ما به خانم‌ها از این قرار است: به نیاز مردان انجام دادن کارهای‌ روزمره احترام بگذارید و بدانید وقتی‌ از برنامه‌های‌ روزمره‌ی‌ او حمایت می‌‌کنید، احساس می‌‌کند که شما دوستش دارید. این‌گونه با شما در پیوند نزدیک می‌‌شود. برای‌ مثال، کلید اتومبیل یا منزل را به جایی‌ که همیشه آویزان می‌‌کنید، آویزان کنید. اگر شما خرید می‌‌کنید دقت کنید قهوه‌ای‌ را که علاقه دارد بخرید.

توصیه ما به مردان این است: پیوندجویی‌ را به بخشی‌ از برنامه‌های‌ روزمره‌ی‌ خود اضافه کنید. صبح‌ها وقتی‌ از خواب بیدار می‌‌شود در آغوشش بکشید. وقتی‌ خانه را به قصد دفتر کارتان ترک می‌‌کنید در آغوشش بکشید و او را ببوسید و از او خداحافظی‌ کنید. بدانید که او برای‌ شما تا چه اندازه اهمیت دارد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
مطالب مرتبط
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی