نشانه‌های مصرف مواد مخدر

چگونه نشانه‌های مستقیم مواد مخدر را بشناسیم؟

در بیشتر موارد وقتی یکی از اعضای خانواده گرفتار اعتیاد به مواد مخدر میشود، اطرافیان هستند که نگران و مشکوک میشوند. معمولا خود فرد پیگیر درمان اعتیاد نیست و اطرافیان به فرد شک میکنند.

در ادامه چند مورد از نشانه های مصرف مواد مخدر ذکر میشود تا در صورت مشاهده اقدامات لازم را برای درمان عزیزتان انجام دهید. با سایت دکتر قاسمی همراه باشید.

۱- پیدا کردن مواد زیر در وسایل فرد :

  • پیدا کردن پودر سفید یا قهوه ای بویژه در بسته‌بندی دست ساز (هرویین)
  • پیدا کردن بلورهایی مثل شیشه خرد شده یا نبات مکدر (احتمالا کراک و شیشه)
  • مواد خمیری یا صمغ مانند بویژه برنگ تیره (تریاک یا حشیش)
  • قرصهایی که ظاهرش نشان میدهد تولید کارخانه نیست و استاندارد صنعتی ندارد (قرصهای روانگردان یا اکستازی)
  • موادی شبیه سبزی یا علف خشک خرد شده (احتمالا گراس)
  • سیگارهایی که توتون آنها خارج شده و مواد دیگری داخل آن قرار داده شده (احتمالا سیگاری یا حشیش)
  • پیدا شدن ابزارهای مصرف مواد مخدر مثل فندک اتمی، پایپ (شبیه لامپ برقی)، زرورق (برای حرارت دادن کراک یا شیشه)، قاشق (رنگ و رو رفته برای جوشاندن هرویین)، ظرف شیشه‌ای دست ساز، سوزن و میله فلزی که انتهایش بدلیل حرارت سیاه شده، سرنگ، لوله شیشه‌ای یا پلاستیکی


۲- رفتارهای مشکوک شامل

  • غیبت ناگهانی در جمع
  • استفاده زیاد از سرویس بهداشتی و حمام
  • استفاده از محل های دور از دید مثل پشت بام، زیرزمین
  • خارج شدنهای مکرر از منزل، قفل کردن در اتاق در زمانهای بخصوص
  • استنشاق بوهای خاص مواد مخدر از فرد یا اطاق و لباسهایش
  • چرت زدن زیاد
  • درخواست پول زیاد
  • بروز حالات سرخوشی و پرحرفی ناگهانی
  • حملات پرخاشگری
  • افزایش ناگهانی اعتماد به نفس، خطرپذیری بی محابا
  • بی ربط گویی گذرا، بهت زدگی، بی‌اشتهایی یا پرخوری ناگهانی
  • تغییر ناگهانی در میل جنسی و رفتار جنسی
  • علاقه مندی به مسایل فلسفی و عرفانی بطور ناگهانی
  • تغییر چرخه خواب و بیداری

چرا افراد وابسته به مواد مخدر برای درمان مراجعه نمیکنند؟


۱-لذت طلبی

"مواد مشکلی برای من ندارد. من معتاد نیستم، هر وقت بخواهم مصرف نمیکنم."

در مراحل ابتدایی مصرف مواد، لذت مصرف زیاد است و هنوز عوارض مصرف مواد ظاهر نشده است. بنابراین بیمار میلی به قطع مصرف و درمان ندارد.

۲-بی میلی

"میدانم که باید مواد را ترک کنم. مواد دیگر لذتی ندارد ولی توان ترک را ندارم یا انگیزه تغییر را ندارم"

در این مرحله بیمار از مصرف مواد خسته است . مقاومت به درمان از مرحله قبلی کمتر است.

۳-مقابله و سرکشی

"زندگی خودم هست، به کسی ربطی ندارد که با زندگیم چه کار میکنم"

این مرحله جنگ قدرت بین بیمار و اعضای خانواده مثل پدر، مادر و همسر است. بیمار میخواهد اطرافیانش را مجازات کند.

۴-دلیل تراشی : در موارد زیادی افراد معتاد به مواد مخدر به اشتباه فوایدی را برای مواد قائل هستند. بدلیل ناآگاهی یا توصیه افرادیکه مواد مخدر عرضه میکنند باورهایی در مورد سودمندی مواد مخدر دارند، مثل :

"تریاک برای دیابت خوب است، قند را کم میکند. تریاک درمان زودانزالی است. تریاک برای روماتیسم خوب است". بیمار با دلیل تراشی خودش را گول میزند و به مصرف مواد ادامه میدهد.

درمان

برای درمان بیماران وابسته به مواد که برای درمان مقاومت میکنند نیازی نیست که صبر کنیم تا به ته خط برسند تا برای درمان مراجعه کنند. اعضای مهم خانواده و کسانیکه با بیمار زندگی میکنند در اجبار بیمار به ترک مواد نقش مهمی دارند. ضروری است که اعضای خانواده برای مشاوره اعتیاد مراجعه کنند و آگاهی های لازم و ضروری را برای اقدام درمانی بدست آورند تا بتوانند در این شرایط رفتار و برخورد مناسب داشته باشند. مشاوره با روانشناسان و روانپزشکانی که در زمینه اعتیاد کار میکنند ضروری است. 

شیشه یا مت آمفتامین

در ادامه‌ی این مطلب میخواهیم راجع به یکی از مواد مخدر که این روزها به دلیل ارزان بود، بسیار در دسترس میباشد صحبت کنیم. شیشه (مت آمفتامین) از مواد محرک بسیار قوی میباشد که روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر میگذارد.

مواد محرک بخصوص شیشه جزو مواد روانگردانی ست که در ابتدای مصرف انرژی و روحیه را بهتر میکند. سرخوشی زیاد، اعتماد به نفس بالا، کاهش نیاز به خواب، کاهش خستگی، کاهش وزن، افزایش تمرکز و افزایش میل جنسی میدهد. اوایل مصرف و قبل از وابستگی، مصرف تدخینی و تزریقی مت آمفتامین‌ها حالت لذتبخش گذرایی را ایجاد میکند که چند دقیقه طول میکشد که به آن "راش" میگویند.

مصرف کنندگان راش را لذتی شدید و ناگهانی توصیف میکنند که شبیه ارضا جنسی یا ارگاسم است، برای چند لحظه احساس خلسه ایجاد میکند. در جریان راش فرد به جزییات محیط اطراف شرطی میشود و تمام جزییات در ذهنش ثبت میشود و این جزییات بعدها بطور مکرر یادآوری میشود و خاطرات مصرف های اول فراموش نمیشود و همین باعث وسوسه زیاد و عدم توانایی ترک میشود. اما بعد از مصرف طولانی مدت شیشه یعنی بالای ۳ماه، داستان تغییر میکند. به اثرات خوشایند و افزایش انرژی و لذت شیشه تحمل ایجاد میشود. فرد مصرف کننده دوز مصرفی را بیشتر میکند ولی باز تحمل ایجاد میشود. مصرف برای حفظ وضع موجود و نگه داشتن روحیه و انرژی نرمال ادامه پیدا میکند.

علایم فرد معتاد

فرد معتاد به شیشه تصمیمات ناگهانی میگیرد، ولخرجی میکند، تصمیمات عجولانه و نسنجیده میگیرد. رفتارهای جنسی پر خطر انجام میدهد. در بعضی افراد رفتارهای تکراری مثل شمردن اجسام، جمع کردن وسایل بی ارزش، حرکات تکراری، کندن مو و ابرو و پوست دست و لب، بازی با لباس و جویدن انگشتان دیده شده است. کند شدن و بی انگیزگی و خستگی زودهنگام و رها کردن مسوولیتها، بی‌تفاوتی به اطرافیان و محیط و افسردگی. عدم تمرکز و فراموشی و عدم توانایی یادگیری


یک سوم تا نیمی از مصرف کنندگان شیشه دچار پرخاشگری و خشونت، سوء ظن و بدبینی به همسر و اطرافیان میشوند. ۱۰ تا ۲۵% مصرف کنندگان شیشه دچار توهم شنوایی و احساس حرکت حشره و مورچه روی پوست بدن میشوند که توهم جسمانی محسوب میشود. خاطره و یاد مصرف‌های اول مشکل آزاردهنده مصرف کننده‌های شیشه است.

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی