آیا فرزند شما در معرض خودکشی قرار دارد؟

 

آیا فرزند شما در معرض خودکشی قرار دارد؟

اگر فرزندتان به شکلی نشان می‌دهد که به فکر #خودکشی است، یا اگر حس غریزی‌تان به شما می‌گوید که ممکن است به خود #صدمه بزنند، سریع کمک بگیرید. فرزندتان را تنها به حال خود رها نکنید.
حتی اگر وی #انکار می‌کند «منظورش همان است»، پیش او بمانید.
دنبال کمک‌های #تخصصی باشید. در صورت لزوم، وی را به اورژانس بیمارستان ببرید تا اطمینان حاصل کنید که تا زمانِ انجام کامل ارزیابی‌های #روانپزشکی مربوطه، او در محیطی امن قرار دارد.

توصیه‌هایی برای والدین و مدارس

کودکانی که با #خشونت، رویدادهای تهدیدآمیز زندگی، و #ناکامی‌های آسیب‌زا مواجه هستند، بیشتر در معرض خطر #افسردگی، سوءمصرف $الکل و مواد مخدر، و خودکشی قرار دارند.

نشانه‌های هشداردهنده‌ی خودکشی جوانان

۱. یادداشت‌های خودکشی: این #یادداشت‌ها نشانه‌های واقعی خطر هستند و باید جدی گرفته شوند.

۲. تهدیدها: #تهدیدها ممکن است مستقیم («من می‌خواهم بمیرم.»، «من خودم را می‌کشم.») یا، غیرمستقیم («دنیا بدون وجود من بهتر خواهد بود.»، «در هر صورت کسی دلش برای من تنگ نخواهد شد.») باشد. در نوجوانان، نشانه‌ها و سرنخ‌های غیرمستقیم می‌توانند از طریق جوک و شوخی یا در شکل نگارش خلاق یا آثار هنری، خود را نشان دهند.

۳. تلاش‌های پیشین: اغلب بهترین پیش‌گوی آینده، رفتارهای گذشته است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک روش مقابله با رویدادهای زندگی باشد. اگر فرزند شما #سابقه اقدام به خودکشی دارد احتمال تکرار آن وجود دارد.

۴. افسردگی (ناامیدی/درماندگی): وقتی نشانه‌های #افسردگی دربرگیرنده‌ی افکار فراگیر ناامیدی و #درماندگی باشد، به احتمال زیاد کودک یا نوجوان بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارد.

۵. رفتارهای #پرخطر می‌توانند شامل پرخاشگری، استفاده از #اسلحه، مصرف #الکل و #مواد باشند.

۶. اقدام نهایی: این رفتار شکل‌های مختلفی دارد. مثلاً در نوجوانان، به شکل بخشیدن وسایلی که برای آنها بسیار باارزش است مثل جواهرات، لباس، مجلات یا عکس، صورت می‌گیرد.

۷. تلاش برای آسیب رساندن به خود: رفتارهای مبتنی بر آسیب به خود در میان کودکانِ سنین دبستانی اتفاق می‌افتد. رفتارهای خود-مخربِ رایج، شامل دویدن جلوی ماشین‌های در حال عبور، پریدن از بلندی‌ها و خراشیدن/ بریدن/داغ کردن بدن می‌شود.
۸. تغییرات در عادات فیزیکی و ظاهر: این تغییرات شامل عدم توانایی در #خوابیدن یا مدام خوابیدن، اضافه کردن یا از دست دادن ناگهانی #وزن، بی‌توجهی به ظاهر و پاکیزگی و نظافت و غیره است.

۹. تغییرات ناگهانی در #شخصیت، #دوستان و در #رفتار: این تغییرات می‌تواند شامل #کناره‌گیری از مراودات اجتماعی عادی، افزایش غیبت از مدرسه، ترک فعالیت‌ها یا علاقه‌مندی‌های متدوال، و انزوا و کناره‌گیری اجتماعی باشد.

۱۰. طرح، شیوه، دسترسی: کودک یا نوجوان مستعد خودکشی ممکن است توجه بیشتری به #تفنگ یا سایر انواع سلاح‌ها از خود نشان دهد، دسترسی‌اش به سلاح‌ها، قرص‌ها، و غیره بیشتر شده، و یا ممکن است در مورد طرحی برای خودکشی صحبت کرده یا تلویحاً به آن اشاره کند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی