عشق محدودیت دارد؟

آیا عشق محدودیت دارد؟

عشق، احساس با ارزش ست که باید گرامی داشته شود. البته همینطور هم کاملا پیچیده است و بعضی از افراد هرگز آن را تجربه نمی‌کنند، در حالی که ممکن است برخی دیگر آن را به طرق مختلف بیابند، الباقی شاید تنها یک بار این احساس را تجربه کنند. اگر ما واقعا عاشق شده باشیم، قادر نخواهید بود که برای این احساس خود مرزی قائل شویم، به این صورت که بگوییم فقط می‌توانم تو را به اندازه مشخصی دوست داشته باشم. برعکس، هر چه بیشتر عاشق شویم، نیاز ما به ابراز این احساس بیشتر می‌شود و اگر غیر از این باشد، احساسمان را نباید به عنوان عشق در نظر گرفته بگیریم. به عبارت دیگر اگر علاقه ما به مرز مشخصی محدود می‌شود که از آن فراتر نیز نمی‌رود، دیگر نمی توانیم به خودمان عاشق بگوییم. با سایت دکتر قاسمی همراه باشید.

ما هرگز نمی‌توانیم آن را خاموش کنیم بلکه حتیبیشتر هم می‌شود. وقتی شما به فرزندان خود عشق می‌ورزید نمی‌توانید به آنها بگویید: "کافی ست، دیگر به شما عشق نمی‌دهم." شاید به خاطر مسائل درونی نتوانید بیش از آن حدی که هست احساس خود را به آنها ابراز کنید، اما نمی‌توانید از روی اراده خود احساسی که به فرزندانتان می‌دهید را محدود کنید.

این احساس هر حد و مرزی را باطل میکند. ما نمیدانیم عشق واقعی چیست اما فکر می‌کنیم که به تکمیل کردن خودمان می‌انجامد، در واقع این احساس سایر امیال فرد را نیز تحقق می‌بخشد. فرد عاشق در آرزوی خوشنودی و اقناع معشوق خود است و در این جاست که وقتی فاصله‌ای هم بین آنها ایجاد شود، باز هم می‌خواهد او را راضی و خشنود سازد.

معنای عشق نامحدود چیست

در ابتدا نیاز است معنی نامحدود در اینجا را بدانیم که در واقع به معنای بی حد و مرز یا بی اندازه است که می توان آن را به گسترده، به نحوی که حتی به توسعه نیز متمایل است و هرگز خاتمه نمی‌یابد معنی کرد و در مرحله بعدی معنای عشق است که به احساس عمیقی از شور و اشتیاق نسبت به فرد یا چیزی اطلاق می‌شود که با مراقبت عمیق و محبت نسبت به او همراه است. اما مواردی که به ما نشان می‌دهد عاشق شده‌ایم، می‌توانند شامل موارد ذیل گردد:

  1.       فردی را بدون انتظار به بازگرداندن مهری که به او می‌ورزیم، دوست بداریم،
  2.       اشتباهات او را می‌بینیم اما به آنها توجه نمی‌کنیم،
  3.       خواسته‌های او را بالاتر از خواست‌های خود قرار می‌دهیم،
  4.       مقابل هر چیزی که باعث می‌شود او را از دست دهیم، می‌ایستیم.

آیا عشق با توجه به جنسیت محدود می‌شود

در واقع محدودیتی برای این احساس در زنان و مردان وجود ندارد و مواردی که مشاهده می‌کنیم بیشتر به عوامل محیطی و تربیتی مربوط می‌شود. اما بیشتر مواقع می‌بینیم که مردان تمایل دارند آن را در خود محدود کنند که این برخورد را می‌توان به شیوه‌های تربیتی و محیطی که مردان در آن رشد می‌کنند نسبت داد، البته در مواقعی ریشه‌های معنوی جنس نر نیز تاثیرگذار است که به او دیکته می‌کند، "در اینجا حد و مرز وجود دارد و من آماده نیستم که از آن فراتر بروم". اما در مقابل آن، زنانی که می‌خواهد این احساس را نسبت به جنس مخالف خود تجربه کنند، نمی‌توانند متوجه شوند که چگونه قادر خواهند بود این احساس را محدود کنند و همانطور که بیان شد، همه این موارد در سرشت و طبیعت ما القا می‌شوند.

آیا سن فرد عشق او را محدود می‌کند؟

اگر بخواهیم محدودیت در عشق را از بعد سنی نیز بررسی کنیم، می‌توان گفت در واقع هیچ محدودیت سنی برای عاشق شدن وجود ندارد و هر فردی در هر شرایط و با هر سنی که دارد می‌تواند عشق را تجربه کند، اما تفاوتی که ممکن است در اینجا مشاهده کنیم، به نحوه برخورد افراد در سنین مختلف با آن، مربوط می‌شود. در سنین پایین به این دلیل که فرد کم تجربه است ممکن است درگیر احساسات گذرا شده، بنابراین احساسات پرشوری را در ابتدا تجربه نماید که خیلی زود نیز فروکش می‌کند. اما هنگامی که کمی سن بالاتر می‌رود فرد پخته‌تر شده و تجربه اش بالاتر می‌رود، بنابراین احتمال تصمیم‌گیری‌ها به صورت منطقی و انتخاب‌های صحیح‌ بالاتر می‌رود.

یافتن فردی که بتوانید عشق نامحدود خود را نثار او کنید، موضوعی نیست که یک شبه برایتان اتفاق بیفتد، رسیدن به این مرحله و تجربه چنین احساسی به زمان نیاز دارد. همچنین این احساس همیشه در یک رابطه رمانتیک اتفاق نمی‌افتد و ممکن است آن را در روابط والدین و فرزندی یا حتی با دوست خود تجربه کنید.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی