تعارض کلیدی به سمت شادی؟

 

تعارض: کلیدی‌ به سمت شادی‌؟

اگر از همه دوران تحقیق‌ام یک درس آموخته باشم، آن درس این است که تنها راه ماندگاری‌ و دوام زندگی‌ زوجین توانایی‌ آن‌ها در حل تضادهای‌ اجتناب‌ناپذیر در روابط‌شان است.(گاتمن)

بسیاری‌ از زوجین شادی‌ را برابر با کم بودن تضاد در زندگی‌ می‌‌دانند و اعتقاد دارند که شعار «ما هرگز مشاجره نمی‌‌کنیم» علامتی‌ برای‌ ازدواج_سالم است. در حالی که ما با افزایش ارتباطاتمان و نزدیک کردن نظراتمان به هم رشد می‌‌کنیم. با این روش است که افراد عاشق می‌‌مانند و تجربه خوب و صحیحی‌ از زندگی‌ به‌دست می‌‌آورند.

اما غیر از دانستن روش صحیح دعوا و مشاجره، چیزهای‌ مهم‌تری‌ هم وجود دارد که باید آن‌ها را بشناسیم. همه زوج‌هایی‌ که زندگی‌ باثبات دارند، #مشاجرات خود را به یک روش حل و فصل نمی‌‌کنند و از حل و فصل کردن مشاجرات مفهومی‌ یکسان در نظر ندارند. در حقیقت، سه روش متفاوت حل مسئله وجود دارد که در زندگی‌‌ از آن‌ها بهره گرفته می‌‌شود.

در ازدواج براساس رضایت دوجانبه: معمولاً زوج‌ها کوتاه می‌‌آیند و در آرامش مشکل خود را به‌گونه‌ای‌ حل می‌‌کنند که رضایت دوطرف جلب شود.

در ازدواج پرهیز از مشاجره: زوجین توافق دارند که با هم ناسازگاری‌ نکنند و به‌ندرت بر سر تفاوت‌هایشان با هم مشاجره می‌‌کنند.

در ازدواج مشاجره‌جو: زوج‌ها اغلب با هم جنگ و نزاع دارند و این مشاجرات به بحث و جنگ و جدال شدید می‌‌انجامد.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
مطالب مرتبط
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی