چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس را می‌توان تحت عنوان اعتقاد و باور به خود تعریف کرد که در صورت دارا بودن آن فرد توانایی مواجه با چالش‌های زندگی و موفقیت در آنها را خواهد داشت و علاوه بر آن به گونه‌ای نیز عمل خواهد کرد که این باور را به اطرافیان نیز منتقل سازد. داشتن این صفت مستلزم یک احساس واقع بینانه از توانایی‌ها و احساس اطمینان از دانش خود است. با سایت دکتر قاسمی همراه باشید.

ارزیابی‌های واقع بینانه به ما کمک می‌کند تا تعادل را حفظ کنیم. اگر این خصیصه در ما بیش از اندازه باشد به عنوان تکبر و غرور به نظر آمده و اگر کم باشد، مانع از ریسک‌پذیری و به دست آوردن فرصت‌های پیش‌رو در شرایط گوناگون می‌شود. تنها میزان متعادل آن به افراد کمک می‌کند تا اعتبار گرفته، در اولین برخوردها تاثیر قوی بر افراد گذاشته و با چالش‌های فردی و حرفه‌ای مواجه شوند. به علاوه شخصیت فرد را جذاب می‌کند زیرا در شرایط مختلف به دیگران کمک می‌نماید تا احساس راحتی کنند.

راهکارهای موثر برای بالا بردن اعتماد به نفس

خبر خوب این است که شما می‌توانید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و تقویت آن به پرورش نگرش خوب درباره خود و تعاملات اجتماعی، همچنین یادگیری مواجه با هر احساس منفی و تمرین برای مراقبت بیشتر از خود، نیاز دارد. شما باید بیاموزید که برای خود یک هدف مشخص داشته و خطرات آن را بپذیرید. در مواجه با چالش‌های رسیدن به این هدف، فرصت ساخت آن به شما داده می‌شود. برای پرورش یک نگرش خوب، انجام گام‌های ذیل به شما کمک می‌کند.

  1.       افکار منفی‌تان را مشخص کنید

افکار منفی در ذهن شما ممکن است به این صورت باشد: "نمی توانم این کار را انجام دهم"،"حتما شکست می‌خورم"،"هیچ کس نمی‌خواهد آنچه را که می‌گویم، بشنود". این صداهای درونی، بدبینی است و کمکی به شما نمی‌کند و شما را از رسیدن به عزت نفس بالا و اعتماد به نفس بیشتر باز می‌دارد.

  1.       افکار منفی را به مثبت تغییر دهید

همینطور که به افکار منفی در خود توجه می‌کنید، آنها را حول افکار مثبت بچرخانید. این کار ممکن است به صورت تایید مثبت باشد، برای مثال "قصد دارم که آن را  امتحان کنم"،"اگر روش کار کنم، می‌توانم موفق شوم" یا "مردم به من گوش خواهند داد". با همین افکار مثبت کوچک روزانه شروع کنید.

  1.       تمرکز بیشتر خود را روی افکار مثبت و حال خوب بگذارید

در نهایت، افکار مثبت در ذهن شما باید بیشترین فضا را نسبت به افکار منفی بگیرد. هر چقدر بیشتر حال خوب را به خود تلقین کنید و با مثبت اندیشی فضای فکری خود را پر کنید، اثرات بیشتری از آن خواهید دید.

  1.       شبکه‌های ارتباطی خود را مثبت نگه دارید

با افرادی که به شما نزدیک هستند در صورتی ارتباط بیشتر برقرار کنید (چه خانواده تان باشد و چه دوستان شما) که دیدگاهتان را ترقی ‌بخشند. علاوه بر آن از افرادی که باعث می‌شوند حالتان بد شود، دوری کنید.

  •          شخصی که آن را دوست خود می‌دانید، اگر دائما باعث حال بدتان شود و مدام نظرات منفی‌اش را به شما بگوید یا انتقادتان کند، و مانعتان پیشرفت شما خواهند شد،
  •          حتی اعضای خانواده‌تان که دائما در مورد کارهایی که باید انجام دهید، ابراز نظر می‌کنند، می‌توانند به شما در این مسیر آسیب برسانند.
  •          همینطور که شروع می‌کنید تا نگرش‌های خوب را در خود پرورش دهید و گام‌هایی را برای رسیدن به اهدافتان بردارید، این نوع از افراد، بیشتر به چشمتان می‌آیند. بنابراین بیش از آنچه ممکن است ارتباط‌ خود را با این افراد، تا زمانی که اعتماد به نفس خود را ساخته باشید، محدود نمایید.
  •          زمانی را به این اختصاص دهید تا درمورد افرادی در زندگیتان که واقعا باعث می‌شوند حال بهتری داشته باشید، فکر کنید. سپس سعی کنید، وقت بیشتری را با این افراد که باعث ترقی‌تان می‌شوند و پشتیبانی‌تان می‌کنند، بگذرانید.
  1.       استعداد های خود را بشناسید

هرکسی در یک چیزهایی خوب است، بنابراین آنچه در آن استعداد دارید را کشف کنید و سپس تمرکز خود را بر آنها بگذارید. به خود اجازه بالیدن به آن توانایی‌های را بدهید. خودتان را ابراز کنید، چه از طریق هنر، موسیقی، نوشتن یا رقص. چیزی که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید و استعداد خود را روی آن پرورش دهید تا با چیزهایی که برایتان جذاب است همراه شوید.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی