با کودکان خود حرف بزنیم

صحبت‌ها، رفتار و شیوه حرف زدن با کودکان تاثیر قابل توجهی در یادگیری و توانایی گوش دادن آنها می‌گذارد و ما با این موارد پیوسته نحوه عمل و رفتارشان را مدل سازی میکنیم. بعضی از ما این دست اطلاعات را از کتاب‌ها، توصیه‌های دوستان یا مقالات علمی زیادی که از طریق اینترنت در دسترس اند، به دست می‌آوریم. الباقی با توجه به غرایز درونی خود عمل می‌کنیم و کاری را که به نظرمان درست است را انجام می‌دهند. اما در پایان همه می‌خواهند کودکان خود را به نحوی پرورش دهند که در آینده موفق باشند. اما اگر واقعا موفق آنها را در آینده می‌خواهید، حرف زدن صحیح با آنها، می‌تواند بسیار مفید باشد. با سایت دکتر قاسمی همراه باشید.

علاوه بر این نشان داده شده‌است که صحبت کردن با نوزادان و کودکان نوپا می‌تواند به توسعه مهارت‌های کلامی و ارتباطی آنها کمک کند و هرچه بیشتر با آنها صحبت کنید، نتیجه بهتری خواهد داشت، البته فواید صحبت کردن با کودکان تنها به همین موارد محدود نمی‌شود و علاوه بر آن به توسعه مغز آنها نیز کمک می‌کند و می‌تواند باعث عملکرد بهتر و موفقیت آنها در سنین بالاتر و هنگامی که به مدرسه رفتند، شود.

اصول اولیه حرف زدن با کودکان

اگر می‌خواهید با کودکان خود ارتباط خوبی داشته باشید، رعایت موارد ذیل در این راه به شما کمک خواهد کرد:

  •          آنها را ترغیب کنید که با شما صحبت کنند و احساسات و افکار خود را با شما در میان بگذارند.
  •          به صورت دقیق و کامل به آنها گوش دهید و در مقابل صحبت هایشان واکنش نشان دهید، نه تنها در مقابل خبرهای خوبی که به شما می‌دهند بلکه به عصبانیت، خجالت، اندوه و ترس آنها نیز توجه کنید.
  •          به زبان بدن، لحن و همچنین کلماتی که بیان می‌کنند، دقت کنید تا بتوانید واقعا بفهمید که چه چیزی می‌گویند.
  •          در نظر داشته باشید که چگونه کودکان در سنین مختلف می‌توانند موضوعی را متوجه شوند و همچنین چه مدتی قادر هستند در یک مکالمه باقی مانده و به آن توجه کنند.

اگر به کودکان خود نشان دهید که افکار و احساساتشان چقدر برای شما با ارزش اند، هم ارتباط خوبی با آنها برقرار خواهید کرد و هم کمک می‌کند تا بهتر خود را ابراز کنند، برای مثال، زمانی را به صحبت و گوش دادن به یکدیگر اختصاص دهید، وعده‌های غذایی خانوادگی زمان مناسبی برای این کار است. هر روز در مورد مسائل روزمره با آنها صحبت کنید، اگر یاد بگیرید در ارتباط با مسائل روزانه خود صحبت کنید، صحبت در مورد مسائل و مشکلاتی که ممکن است برای آنها پیش بیاید، راحت‎‌تر خواهد شد.

در مورد انواع احساساتی که تجربه می‌کنند از جمله عصبانیت، شادی، سرخوردگی، ترس و اضطراب‌هایشان با آنها صحبت کنید. لحن صحبت کودکان نیز به شما موارد زیادی را می‌گوید، سعی کنید به پیغام‌های غیر کلامی آنها پاسخ دهید. برای مثال، "امروز خیلی ساکت هستی، توی مدرسه اتفاقی افتاده؟" با هم بر روی حل موضوعات کار کنید. به یاد داشته باشد، ممکن است همیشه قادر به حل یک مسئله در لحظه نباشید، اما می‌توانید در آینده به حل آن بپردازید.

وقتی کودکان ما حرف می زنند، چگونه به آنها گوش دهیم

وقتی کودکان موضوع مهم، احساس شدید یا مشکلی که دارند را بیان می‌کنند، برای آنها مهم است این احساس را از شما بگیرند که واقعا به حرف‌هاش توجه می‌کنید. رعایت موارد ذیل به گوش دادن فعال به آنها کمک خواهد کرد:

  •          به آنچه می‌گوید توجه کنید و علاقه خود را به موضوع با گفتن جمله‌هایی مانند "بیشتر راجع بهش تعریف کن "واقعا" و "ادامه بده" ابراز کنید. این موارد به کودکان این احساس را می‌دهد که حرف‌هایشان برای شما مهم است.
  •          حرکات صورت و زبان بدن آنها را ببینید. گوش دادن تنها به معنای شنیدین کلمات نیست، بلکه نیاز است، سعی کنید چیزی که پشت این کلمات است را درک کنید.
  •          برای اینکه به او اجازه دهید متوجه شود که به حرف‌هایش گوش می‌دهید و مطمئن شود واقعا منظور او را فهمیده‌اید، پیام مهمی را که داده است، تکرار کنید و ارتباط چشمی زیادی با آنها برقرار نمایید.
  •          سعی کنید که میان حرف او نپرید، حرفش را قطع نکنید یا اصطلاحا کلمات را در دهان او نگذارید. حتی وقتی موضوعی را می‌گوید که به نظرتان مسخره یا اشتباه می‌آید یا در یافتن کلمه مشکل دارد.

در پایان بدانید که صحبت هایی که با کودکان خود می‌کنید برای آنها الگو خواهد شد، بنابراین تلاش کنید که الگوی خوبی باشید. آنها نحوه ارتباط گرفتن را با نگاه دقیق به شما، یاد میگیرند.

دکتر مهدی قاسمی

نویسنده: دکتر مهدی قاسمی

روانپزشک و رواندرمانگر

مشاهده سایر مطالب دکتر مهدی قاسمی
نظرات کاربران
 
 
   
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی