جملاتی که نباید در تربیت فرزندان بکار ببریم

جملات آسيب زا در رابطه والد - فرزندي

يكي از مهمترين عوامل در شكل گيري شخصيت فرزندان ، چگونگي برخورد والدين و نحوه فرزندپروري آن ها است . والدين به عنوان اولين مربيان كودك ، در ايجاد الگوهاي رفتاري درست و نادرست در فرزندان نقش بسزايي دارند و در فرآيند رشدي كودك قادر خواهند بود پايه هاي رفتارهاي درست و نادرست را در او بنا نهند. چيزي كه مي تواند والدين را در اين امر مهم ياري رساند تا در آينده، فرزندي موفق يا ناموفق، بهنجار يا نابهنجار، مفيد يا بزهكار داشته باشند، شيوه فرزندپروري و ارتباط با آن ها است .

‎راه های زیادی برای دوست داشتن فرزندان و تربیت صحیح آنها وجود دارد. در تنبیه فرزندتان، ممکن است گاهی به کتک زدن او متوسل شوید، اما هیچ چیز دردناک‌تر از شنیدن سخنان بد از سوی ما والدین نیست. در زمان ناامیدی و عصبانیت، ناخواسته چیزهایی را به فرزندانمان می‌گوییم كه مي تواند اثرات جبران ناپذيري را براي فرزندمان به همراه داشته باشد. برخی کلمات اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهند، آنها را به گریه می اندازند یا بدتر از آن، رابطه ای که مدتها برايش در تلاش بوديم از بین می رود.

‎در حالی که با کمی زمان و تلاش مي توانيد رابطه و تعامل مثبت با فرزندان خود بوجود آوريد .بنابراين يكي از راهكارهاي لازم براي حفظ اين رابطه اين است كه ؛ از گفتن کلمات زیر به فرزندتان خودداري كنيد .

١- تو دختر/پسر بدی هستی!»

وقتی فرزندتان را سرزنش می کنید، هرگز او را «دختر بد» یا «پسر بد» خطاب نکنید. اين عبارات فشارهاي رواني غير ضروري بر فرزندمان وارد مي كند .با گفتن جمله ای مانند «این رفتارت خوب نیست» یا «کاری که انجام دادی کار بدی است» بین کودک به عنوان یک فرد و رفتار او تمایز قائل شوید. زمانيكه فرزند شما متوجه رفتار اشتباه خودش شود می تواند با عذرخواهی و تعهد داشتن به تغییر رفتار خود، آن رفتار اشتباه را جبران کند.

٢- تو احمقی

اگر یک کلمه وجود داشته باشد که همه والدین باید از واژگان خود آن را حذف کنند، آن کلمه "احمق" يا " لوس" است. کلمات خود را با دقت انتخاب کنید و از قضاوت و برچسب زدن به فرزندتان خودداري كنيد . اين اصطلاحات منفي توهين آميز هستند و اعتماد بنفس فرزندتان را جريحه دار مي كند و او رفتاري شبيه لقبي كه به او داده ايد، پيش خواهد گرفت.

٣-"ديگه با من حرف نزن " يا " ديگه باهات كاري ندارم "

برای بچه‌ای که تازه شروع به کشف دنیا کرده است، یک خراش کوچک از سمت والدين مي تواند تجربه هاي دردناك را رقم بزند و مي تواند هيجانات فرزندتان را سركوب كند .لذا نقش والدين در اینجا این است که، به كودكشان اجازه دهند احساساتش را ابراز كند و او را به گرمی در آغوش بگیرید و با احساساتش همدردی کنند.

٤-مثل خواهر/برادرت باش

رقابت های خواهر و برادر می تواند از نظر روانی بسیار آسیب رسان باشد. در واقع، خشونت در رابطه خانوادگي بیشتر بین خواهر و برادر است تا بین والدین و فرزندان. هرگز فرزندان خود را با برادر/خواهرشان مقایسه نکنید. چرا كه اين رفتار باعث شكل گيري احساس هاي منفي در آنها می شود. و احساس شکست را در فرزندان شما ایجاد می کند و باعث ایجاد نفرت بین خواهر و برادر می شود.

٥-تو نمی توان این کار را انجام دهی.

هرگز اعتماد به نفس فرزندتان را مختل نکنید. اگر می خواهید مهارتی را یاد بگیرید، اجازه دهید زمان بیشتری را صرف انجام آن و تقویت مهارت های خود کنند. وقتی به آنها می گویید که نمی توانند کاری را انجام دهند، فکر می کنند کاری که انجام می دهند اصلاً کامل یا صحیح نیست یا اینکه در انجام آن ناتوان هستند. در نتيجه به آنها فشار رواني زیادی وارد می کند، آنها را از شكست خوردن مي ترساند و از انجام آن فعاليت خودداری مي کنند. پس یک قاعده کلي در مورد فرزندمان اين است كه هميشه آنان را تشویق کنیم تا انگيزه انجام دادن امور را داشته باشند.

٦-هیچ کس بچه ای مثل تو را نمی خواهد.

اگر بچه‌ها مشکل‌ساز شوند، این والدین هستند که باید مورد بازجویی قرار گیرند، نه کودک. لذا اگر درصدد اصلاح رفتار كودك خود هستيد ابتدا شما والدين بايد رفتار خود را اصلاح كنيد تا تغيير احساس شود تمامي كودكان بازتاب والدینشان هستند. آنها ابتدا همه چیز را از داخل خانه و از والدين خود مي آموزند.

نظرات کاربران
دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی

دکتر مهدی قاسمی روانپزشک و رواندرمانگر تحلیلی